Programma naar een rijke Waddenzee

Nieuwsbericht

maandag 31 december 2018

Succesvolle campagne voor Erecode Waddenzee

De Facebook campagne over de Erecode Waddenzee heeft meer dan 8.000 downloads opgeleverd. De filmpjes die hoorden bij de campagne “Ik pas op het Wad” zijn een kleine 600.000 keer bekeken en bereikten 82.678 mensen.

Vier boegbeelden in de watersport werkten mee aan de filmpjes, elk vanuit hun eigen expertise en ervaringen. Zij vertelden in 20 seconden waarom zij op het Wad passen.

+ Bas Koole, Kitesurfer 

+ Rob Leemans, Voorzitter Wadvaarders

+ Marianne van der Linden, Eigenaar ScheepsWijs

+ Merijn Tinga, Plastic soup surfer

 

Miljoen views

De campagne was niet alleen op Facebook, maar bijvoorbeeld ook op Instagram en via AdWords. Al die verschillende kanalen bij elkaar hebben tot een kleine miljoen views geleid van de filmpjes.

Het meest succesvol waren de filmpjes die werden ingeleid met de constatering dat het niet op alle vlakken even goed gaat met de Wadden. De oproep om mee te helpen leidde tot zo’n 8.000 downloads van de Erecode.

Christiaan Kooistra, Communicatiecoordinator van Ik pas op het Wad, is blij met dit bereik. ,,Dit zijn mooie aantallen. Een miljoen views. Dat is gigantisch. Zo hebben we veel mensen kunnen bereiken.”

Stijgende bekendheid Erecode

Uit een enquete die ook afgelopen zomer in de jachthavens is gehouden, blijkt dat de bekendheid met de Erecode en met de campagne Ik pas op het Wad is gestegen. De exacte cijfers en eventuele verbanden worden begin 2019 bekend gemaakt.

Naast de campagne, werd er dit seizoen ook ingezet op andere zaken. Zo kreeg iedere watersporter die een Waddenhaven aandeed ook een bannerpen met daarop de Erecode. Ook lagen er folders klaar waarop je kan zien waar belangrijke rustplekken zijn voor vogels en zeehonden.

Ik pas op het Wad

 “Ik pas op het Wad” is onderdeel van het Actieplan Vaarrecreatie Waddenzee. Bij het Actieplan zijn ruim 30 partijen betrokken, waaronder Waddenprovincies, Waddengemeenten, Rijksoverheid, natuurverenigingen, vaarrecreatie-organisaties en de Waddenzee-jachthavens. De aansturing vindt plaats vanuit het Programma naar een Rijke Waddenzee.

Misschien wil je dit ook lezen?

dinsdag 24 juli 2018

Campagne Erecode bereikt tienduizenden mensen

De filmpjes van Ik pas op het Wad over de Erecode Waddenzee zijn ruim 300.000 keer bekeken op Facebook. In totaal hebben 55.000 mensen tenminste één van de vier filmpjes gezien. De volledige Erecode is zo’n 3.500 gedownload.

meer lezen
vrijdag 11 mei 2018

Campagne Erecode Waddenzee gestart!

Een speciale social mediacampagne attendeert watersporters in het Waddengebied deze zomer op de Erecode voor de Waddenzee. Ondermeer via filmpjes krijgen bezoekers van het Werelderfgoedgebied tekst en uitleg over wat nu wel en niet kan op het Wad.

meer lezen
dinsdag 4 juli 2017

Erecode in jachthavens Waddenzee

Waar zijn nu de vogels, welke gebieden zijn gesloten in de Waddenzee en op welke plaatsen kom je zeehonden tegen? Bij de jachthavens aan de Waddenzee ligt dit jaar voor het eerst een overzichtskaart met antwoord op dit soort vragen. Daarnaast geeft de uitvouwbare Z-kaart volop informatie over de Erecode.

meer lezen
vrijdag 6 februari 2015

Vernieuwde Erecode gepresenteerd bij opening Boot Holland

De nieuwe Erecode voor Wadliefhebbers is vanmiddag gelanceerd tijdens de opening van watersportbeurs Boot Holland in het WTC Expo in Leeuwarden. Burgemeester Albert de Hoop van Ameland overhandigde namens de initiatiefnemers het eerste exemplaar aan journalist en wadvaarder Frits Wester.

meer lezen